Dans i 3/4 takt. Oppsto i Wien omkring 1800 og menes å stamme fra de østriksk-sydtyske folkedanser – Dreher og Ländler. Vals kaltes også tysk dans og finnes som sådan hos bl.a. Mozart og Beethoven.
–Mer historie følger lengre ned!
Vals er den nydeligste dansen både å danse og å se på på et hvilket som helst Ballroom eller Country & Western dansegulv.
Den Amerikanske valsen (også kalt Ballroom Waltz) er basert på Box Step (en firkant bevegelse). Country & Western varianten av vals er basert på bevegelser rett fremover og bakover.
Stil:
– Bevegelsen i vals er en smoot, glidende bevegelse. Taktslag 1 er et overdrevent og strekkende steg ned på en flat fot. Vals danses alltid med «Heel lead». Taktslag 2 begynner elevasjonen opp på tåballen av foten, og på slutten av taktslag 3 er helen på danserens fot nede på gulvet igjen. Det høyeste punktet på «Rise» delen kommer på slutten av taktslag 2.
Cue fremover: «Heel-Flat, Ball, Ball-Heel»
Cue bakover: «Ball-Heel, Ball, Ball-Heel»
Danserens bevegelse skal vise en jevn og smooth «Rise & Fall» og ikke en hoppende og brå opp og ned bevegelse!
Mer historie følger her:
Valsen nådde sitt høydepunkt av popularitet i 1800-tallets Wien, hvor valsekongene Lanner og Strauss fikk den til at blomstre med valser, som aldri vil dø: – An der schönen, blauen Donau, Wienermädeln og Rosen aus dem Süden. Schubert og Strauss-dynastiet dyrket formen Wienervals.
Vals har holdt sig til nyere tid – bl.a. under navn som Boston-vals og Engelsk vals. Engelsk vals danses i et betydelig langsommere tempo enn wienervals (en av hoveddansene i international turneringsdans), ca. 32 takter pr. minutt. Utviklet av den amerikanske boston-vals – standardisert og godkjent som selskapsdans 1929.
Vals er en befrielse i dans, for her kan man sveve bortover ballsalens gulv med en hastighet og rytme, der nærmer sig ophevelse av tyngdekraften. Trefjerdelstakten befordrer alle deilige drømmer om, at den, man kan danse vals med, kan man alt med.
Det er ikke så merkelig, at valsen fikk sin form i årene omkring den franske revolution, for den kroppslige frigørelse henger sammen med den politiske. Man gjorde opp med hoffets stive dansestil, som bevegde seg frem og tilbake i ballsalen. Nå dreide man rundt i lokalet og satte opp farten.
Det kom pikante accenter på koreografien, og man kunne ta sine følelser med på en helt annen måte enn i den stive og uniforme Menuet. Romantikken blev danset inn i valsetakt, og da man skulle ordne Europas forhold efter nedkjempelsen av Napoleon i Wien 1814-15, ja, da danset kongressen – vals.
Hentet fra www.sportslex.dk